Jak podaje Finstack, aż 80% marketerów, którzy wdrożyli system marketing automation, zanotowało wzrost liczby pozyskanych leadów.

Nie daj się wyprzedzić konkurencji i wejdź do świata automatyzacji.

Czym dokładnie jest automatyzacja marketingu?

Marketing automation to w dużym skrócie wykonywanie powtarzalnych czynności marketingowych przy użyciu odpowiednich narzędzi i programów, które robią to za nas. A jeszcze prościej – docieranie do właściwych użytkowników przy pomocy właściwych treści we właściwym czasie.

Cel jest jasny – zwiększenie efektywności działań marketingowych.

W ramach marketing automation możesz tworzyć proste scenariusze (takie jak przekazanie kontaktu z kampanii na Facebooku do działu sprzedaży), ale też i zaawansowane ścieżki klienta – od pozyskania jego uwagi i pierwszego styku z marką aż do dokonania przez niego zakupu. 

Systemy automatyzacji marketingu gromadzą dane o zachowaniach i upodobaniach użytkownikach, którzy odwiedzili Twoją stronę, a na ich podstawie dostarczają Ci świetny materiał do analizy. Dzięki temu możesz identyfikować potencjalnych klientów i tworzyć dla nich dostosowane oferty w różnych formach (spersonalizowany e-mail, pop-up czy zwykły komunikat na stronie). 

Tak na dobrą sprawę, ogranicza Cię wyłącznie wyobraźnia oraz możliwości wybranego systemu marketing automation. Ale o nich jeszcze sobie powiemy.

Jakie korzyści dla biznesu daje marketing automation?

Jak widzisz, automatyzacja otwiera przed Tobą ogromne możliwości w kwestii usprawnienia marketingu. Dzięki niej możesz na przykład:

  • Monitorować i analizować zachowania użytkowników na Twojej stronie i wyciągać z tego wnioski na ich kolejne kontakty z Twoją marką
  • Segmentować odbiorców, na przykład według takich kryteriów, jak zainteresowań, otwieralność maili czy klikalność produktów w Twoim sklepie
  • Tworzyć spersonalizowane rekomendacje, formularze czy promocje, dostosowane do zachowań użytkowników
  • Budować bazę kontaktów i listy mailingowe
  • Wysyłać spersonalizowane newslettery 
  • Analizować statystyki maili (na przykład kto klika, kto otwiera, kto się wypisuje)
  • Projektować ścieżki automatyczne od pozyskania leada przez opiekę nad nim aż po dokonanie zakupu i opiekę posprzedażową

Automatyzacja pomoże Ci ulepszyć każdy obszar marketingu w swojej firmie. Nie tylko przyspieszysz czas obsługi kontaktów, ale znajdziesz również nowe drogi dotarcia do nich. A wszystko to przekłada się, rzecz jasna, na większą sprzedaż.

Kto powinien skorzystać z marketing automation?

Każdy, kto nie chce, by potencjalni klienci nie uciekali do konkurencji, a sama konkurencja nie zdystansowała go w wyścigu o sprzedaż.

Jakiś czas temu automatyzacja marketingu była nowinką, zarezerwowaną dla gigantów. Dziś jednak jest już ogólnodostępna i może podnieść skuteczność marketingu dosłownie w każdej branży.

Jeżeli nie stosujesz jeszcze rozwiązań marketing automation, to z góry stawiasz swój biznes na straconej pozycji. Pozwalasz konkurencji, by przejmowała Twoich potencjalnych klientów i odjeżdżała Ci w wynikach sprzedażowych. 

Nie ma więc nad czym się zastanawiać – automatyzacja jest dla Ciebie. Nieważne, czy działasz w e-commerce, czy w sektorze B2B.

Marketing automation – dlaczego warto?

Jest wiele powodów, dla których nie tyle warto, ile po prostu należy postawić na marketing automation

Jeżeli zautomatyzujesz powtarzające się czynności, to przede wszystkim zyskasz na tym mnóstwo czasu. A następnie będziesz mógł wykorzystać go na wykonywanie innych istotnych zadań, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż lub osiągnąć inny, wyznaczony przez Ciebie cel.

Dzięki automatyzacji możesz stworzyć nie tylko powtarzalne, ale również skuteczne działania na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. To sprawia, że znajdziesz spersonalizowaną odpowiedź na jego każde zachowanie i bardziej efektywnie będziesz kierować do niego komunikaty, które są dopasowane do sytuacji, w której się znajduje.

To znacznie zwiększy szanse na zainteresowanie potencjalnych klientów i na to, że wykonają pożądaną przez Ciebie akcję.

Przykłady automatyzacji marketingu w e-commerce

E-mail marketing

E-mail marketing wciąż jest żywy i ma się świetnie. A w połączeniu z automatyzacją może być wielką siłą w procesie pozyskiwania klienta.

Pamiętaj przy tym, że e-mail marketing nie ogranicza się jedynie do wysyłania newsletterów, choć są one oczywiście jednym z jego najbardziej skutecznych elementów. A systemy MA pozwalają Ci prowadzić spersonalizowaną komunikację z odbiorcami. Dzięki temu możesz dostosować maila do konkretnej grupy użytkowników i wysłać go w odpowiednim momencie procesu zakupowego.

Według badań takie e-maile otwierane są aż o 46% częściej niż te z ogólną komunikacją. A to już wielki krok w celu zainteresowania potencjalnego klienta.

Kampanie SMS 

System marketing automation, przy dodatkowej konfiguracji z bramką SMS, pozwala również na wysyłanie dedykowanych kampanii SMS. To rozwiązanie potrafi być szalenie skuteczne zwłaszcza w sektorze e-commerce.

Oczywiście, trzeba to wszystko odpowiednio skonfigurować, ale nie jest to takie straszne, jak się wydaje. Kwestia tego, aby dobrze poznać systemy do automatyzacji, o których niedługo sobie powiemy, oraz dostosować do tego bramkę SMS. Do tego pomyśl, że możesz jednym kliknięciem wysłać sms o nowej promocji do przedstawicieli całej swojej bazy. 

To wielka szansa na ponowne zainteresowanie klienta swoją ofertą.

Promocje / pop-upy / oferty jednorazowe

Zazwyczaj musimy kontrolować wiele ofert, które się kończą. Ręczne czuwanie nad każdą może przyprawić o zawrót głowy… Ale można zabrać się za to inaczej, z pomocą automatyzacji.

Marketing automation pozwala opracować zarówno pojedyncze, jak i te powtarzające się czy też czasowe promocje w dowolnej formie. Od dedykowanego pop-upu na stronie (który wyskoczy tylko raz), przez e-maile przypominające, po sekcje na stronie, które pojawią się TYLKO wybranym użytkownikom. 

Scoring użytkowników

To sposób mierzenia aktywności i zachowań użytkowników na podstawie przyznawania punktów. 

A za co można je otrzymać?

Jest wiele takich czynności, zaczynając od tego, co klikają na stronie internetowej, przez czytanie konkretnych artykułów, aż po zapis do newslettera, dodanie do koszyka czy zakup. 

Użytkowników możemy również pogrupować ze względu na sumę wartości transakcji albo liczbę zakupów, co pomaga wyselekcjonować tych najbardziej wartościowych klientów.

Dzięki takiemu systemowi wiemy, jakie osoby są realnie zainteresowane naszymi usługami, a jakie są na przykład w grupie sporadycznie otwierającej newsletter.

Co możemy z tym zrobić?

Do najbardziej zaangażowanych, czyli tych ,,ogrzanych” kontaktów możemy na przykład wysłać dedykowany e-mail z kodem rabatowym czy też ze zwykłym podziękowaniem. W końcu analiza zachowań użytkowników jest dziś KLUCZOWA, żeby dobrze sprzedawać. A system scoringu pozwala nam tu pójść jeszcze o krok dalej. 

Optymalizacja działań pod użytkownika, odpowiednio dobrany proces zakupowy – wszystko to możemy zrobić dzięki punktowaniu i wszystko to przekłada się na większą szansę na konwersje. 

Chatboty

Klienci często zadają pytania, ale nie lubią czekać na odpowiedź. Problem w tym, że Ty lub Twój dział sprzedaży najpewniej jesteście aktywni do 16 czy 17 i wiadomości z późniejszych godzin przechodzą na kolejny dzień. A to już długi czas, w którym klient może poszukać alternatyw.

Rozwiązanie? Ma je automatyzacja. Dzięki MA możesz uruchomić chatbota, który będzie miał zaprogramowane odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. A takie stanowią zdecydowaną większość problemów.

Dzięki temu klienci błyskawicznie uzyskają odpowiedzi, co sprawi, że będą mieli kolejny powód, by u Ciebie zostać.

Remarketing i odzyskiwanie porzuconych koszyków

Sytuacja wszystkim dobrze znana. Klient dodał już przedmioty do koszyka i wydawałoby się, że jest na ostatniej prostej do konwersji, ale… w ostatniej chwili zrezygnował z zakupu.

Nic jeszcze nie jest stracone!

Automatyzacja pozwala Ci zastosować zaawansowany remarketing, dzięki któremu przypomnisz klientowi o niedokończonych zakupach i zwiększysz szansę, że po nie wróci.

Systemy marketing automation – jaki wybrać dla Twojej firmy?

Systemów do automatyzacji marketingu jest na rynku coraz więcej. 

Do najpopularniejszych systemów należą:

  • User.com
  • SalesManago
  • Hubspot
  • Edrone
  • Zapier
  • Marketo
  • GetResponse
  • Chatfuel
  • ActiveCampaign

Pojawia się więc pytanie: który wybrać? Aby podjąć tu odpowiednią decyzję, musisz przeanalizować każdy z tych systemów. Kiedy poznasz ich konkretne oferty, o wiele łatwiej będzie Ci skonfrontować ich funkcjonalność z Twoimi celami i zdecydować, który z nich najbardziej pasuje do potrzeb Twojej firmy.

Już niedługo ułatwimy Ci zadanie i opublikujemy na naszym blogu ranking systemów do marketing automation.

Czy automatyzacja marketingu jest tylko dla e-commerce?

Nie!

Marketing automation oferuje również wiele rozwiązań, które pomogą ulepszyć marketing w sektorze B2B. Na przykład:

 E-mail marketing w B2B

Oferujesz profesjonalny kurs? Sprzedajesz drogie oprogramowanie albo produkt premium? A może szkolenie dla działu firmy?

Niezależnie od oferowanej usługi lub produktu, klient najpierw musi zapoznać się z Twoją ofertą. Musi dowiedzieć się, jakie rozwiązania oferujesz i przekonać się, że są one dostosowane do jego potrzeb.

Wiadomości e-mail to świetne narzędzie do tego celu również w sektorze B2B. Pozwala Ci budować zaawansowane i spersonalizowane ścieżki komunikacji, które przeprowadzają potencjalnych klientów jak po sznurku – od poznania produktu, przez jego zalety, aż po sprzedaż.

Możesz stworzyć mnóstwo scenariuszy, które pozwolą automatycznie dostosować ofertę do potrzeb klienta. Odpowiednia personalizacja, która będzie odpowiedzią na jego problemy, ma szansę doprowadzić do finalnej sprzedaży w B2B.

Przypomnienie o webinarze? Informacja o nowej funkcji w oprogramowaniu? E-mail marketing pomoże w każdej z tych kwestii!

Scoring użytkowników w B2B

Podobnie jak w e-commerce, w B2B również scoring użytkowników ma jasny cel – segmentację klientów oraz dotarcie do tych najbardziej wartościowych grup. 

Tu również kryteriów jest wiele i to, jakie wybierzesz, zależy od Twoich preferencji oraz celu. Możesz selekcjonować osoby, które spędzają dużo czasu na stronie, klikają wszystkie linki w newsletterze czy wchodzą w odnośnik do wysyłanego filmu. 

Dzięki temu wiesz, kto jest najbardziej zainteresowany Twoją ofertą i możesz przygotować dedykowaną komunikację na wielu poziomach. Również z wykorzystaniem automatyzacji, na przykład za pomocą maila, SMS czy pop-upów. A co za tym idzie – zmotywować odbiorcę do dokonania konwersji.

Automatyzacja pozyskiwania leadów

Obsługa leadów to czynność obecna praktycznie w każdym biznesie B2B. Niezależnie od tego, czy są to potencjalni partnerzy, dostawcy czy franczyzobiorcy – jeśli takie osoby zostaną szybko obsłużone, otrzymają komplet informacji od razu po zostawieniu kontaktu i trafią do odpowiedniego działu – a nie będą przełączane między kolejnymi konsultantami – masz nieporównywalnie większe szanse na pozyskanie wartościowych partnerów. Szybkość obsługi klienta to w dzisiejszych czasach decydujący czynnik.

Automatyzacja marketingu w B2B pozwala nie tylko na segmentację użytkowników, ale także przeprowadzania ich przez zaawansowane scenariusze: od zainteresowania, przez konwersję po opiekę posprzedażową. Wszyscy wiemy, że zaopiekowany partner to dobry partner.

Opieka nad leadami na każdym etapie

Sprzedaż w B2B nie dokonuje się pod wpływem impulsu i chwili. 

Dlatego w tej branży najważniejsza jest odpowiednia i bieżąca obsługa leadów – od pierwszego do ostatniego kroku na ścieżce klienta. A taki proces opieki nad leadem nazywa się lead nurturing. Obejmuje on takie elementy, jak wzmacnianie świadomości odbiorcy na temat Twojej marki, regularne przypomnienia o jej jakości i zbijanie potencjalnych obiekcji czy analizę zachowań leada.

Jak wygląda potencjalna ścieżka w tym przypadku?

Pozyskanie leada -> przesłanie go do obsługi do odpowiedniego działu (np. sprzedaży) -> przesłanie go do CRM z odpowiednim statusem -> przygotowanie oferty -> w międzyczasie dedykowane e-maile do leada z ofertą / danymi / przykładami -> w razie braku obsłużenia w założonym czasie, przypomnienie w dziale sprzedaży -> i tak dalej. 

Poza zwiększeniem skuteczności i usprawnieniem procesu jest to też oszczędność czasu dla wszystkich osób, które byłyby zaangażowane w proces i musiałyby przesyłać kontakty dalej. Narzędzie pracuje bowiem samo na każdym etapie.

Nie przestrasz się poziomu zaawansowania. Ścieżki mogą być zawiłe, ale dzięki temu odpowiadają na potrzeby zarówno potencjalnego klienta, jak i samego przedsiębiorstwa.

Przykładowa automatyzacja w sklepie internetowym

O teorii wiesz już wszystko. Jak natomiast prezentuje się przykładowa automatyzacja na odzyskanie koszyka w sklepie internetowym?

Jak widzisz, każda ewentualna decyzja klienta ma w tym scenariuszu swoje zautomatyzowane następstwo, a docelowo reagujemy na wszystko w ten sposób, by ostatecznie klient powrócił po swoje zakupy. 

Warto przy tym podkreślić rolę eventów, które pozwalają segmentować użytkowników na stronie i determinują, jakie działania zostaną podjęte na ich ścieżce.

Automatyzacja marketingu – czy warto? Podsumowanie

Mamy nadzieję, że doskonale wiesz już nie tylko, czym jest marketing automation, ale jesteś również przekonany, że warto zastosować go w swoim biznesie. 

Automatyzacja to przyszłość, która dzieje się już teraz. Pozwala Ci ona nie tylko oszczędzić czas, ale również znacznie zwiększyć skuteczność Twojego marketingu i pozyskać nowych, wartościowych klientów.

Powodzenia!