Prowadzisz sklep internetowy i chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów? Jesteś w dobrym miejscu!

Dziś porozmawiamy sobie właśnie o tym, jak go wypromować.

Promocja sklepu internetowego – dlaczego jest tak ważna?

Nawet najlepsza jakość produktów lub usług zda się na nic, jeżeli nikt nie będzie wiedział o Twoim sklepie internetowym. A niestety, nie ma co liczyć na to, że potencjalni klienci sami zgłoszą sie do Ciebie tylko dzięki temu, że znajdą Cię w wyszukiwarce. 

Trzeba więc wziąć sprawy w swoje ręce i postawić na promocję.

Mamy tu do wyboru jej dwa rodzaje – promocję płatną, w ramach której płacimy za wyświetlanie reklam ustalonej przez nas grupie docelowej w danym systemie, a także promocję organiczną, gdzie sami na co dzień prowadzimy działania, głównie contentowe, które mają na celu wywalczenie uwagi odbiorców i wyjście naprzeciw ich potrzebom.

Warto więc omówić dokładniej obie te możliwości, a także sposoby ich realizacji.

Kampanie płatne

Reklama płatna to szybki i skuteczny sposób dotarcia do przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Masz tu do dyspozycji kilka systemów i kanałów, za pomocą których możesz do nich trafiać.

Google Ads

To najbardziej znany system reklamowy dla sklepów internetowych, który pozwala nam reklamować się w największej wyszukiwarkach. Google Ads oferuje nam wiele skutecznych rodzajów kampanii, jak między innymi kampanie produktowe, kampanie w sieci wyszukiwania czy Performance Max. System ten umożliwia nam szeroko docierać do klientów na różnych etapach lejka sprzedażowego i wyświetlać nasze reklamy osobom, których wyszukiwania są do nich dopasowane. Zwiększa to oczywiście szanse na konwersję, bo trafiamy do tych członków grupy docelowej, którzy szukają produktów, jakie oferujemy.

Dzięki promocji w Google, Twój sklep internetowy zyska wielkie możliwości promocji w najpopularniejszej wyszukiwarce świata. Trzeba jednak mocno postarać się o odpowiednią treść, optymalizację kampanii i samej strony docelowej – między innymi takie czynniki decydują bowiem o tym, jak Twoja reklama będzie się wyświetlać.

Za pomocą Google Ads możesz promować się również na portalach internetowych, przeglądanych przez potencjalnych klientów, a także na YouTube. Zyskujesz tym samym solidną ekspozycję, która może przynieść wymierne efekty w wynikach sprzedażowych.

Aby tak się jednak stało, najpierw trzeba odpowiednio ustawić i zoptymalizować kampanię. Jak możesz się domyślić, nie jest to najłatwiejszym zadaniem. Da się tego jednak nauczyć, a na konsultacje zawsze możesz zgłosić się do specjalistów Suasio.

Facebook Ads & Instagram Ads 

Czyli od niedawna pod jednym, wspólnym szyldem – Meta Ads. To system, który pozwala Ci reklamować swój sklep internetowy na dwóch najbardziej popularnych portalach społecznościowych na świecie, na które każdego dnia zaglądają miliardy użytkowników. Mowa oczywiście o Facebooku i Instagramie. 

Meta Ads niesie za sobą ogromne możliwości, zwłaszcza w kontekście precyzyjnego targetowania, które jest oparte nie tylko na danych demograficznych, ale również zainteresowaniach czy innych szczegółowych wskaźnikach. 

Możesz tam również segmentować użytkowników na podstawie podobieństw do obecnych klientów i tworzyć grupy podobnych odbiorców. Dzięki temu łatwiej trafisz do osób, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą, a to zwiększy szanse na skuteczność działań. 

Atutem Meta Ads są także zróżnicowane formy oraz umiejscowienia reklamy. Możesz wyświetlać ją na różne sposoby i w różnych miejscach – w kanale aktualnosci, w wyszczególnionych panelach, pomiędzy relacjami czy nawet w Messengerze. Dzięki temu promocja dodatkowo zyskuje na atrakcyjności. 

Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego, to z pewnością Twoją uwagę przykują reklamy karuzelowe w Meta Ads. To bardzo angażująca forma ekspozycji produktów, która cechuje się dużym poziomem zaangażowania. Jest szalenie skuteczna i przynosi fantastyczne wyniki sprzedażowe. Świetnie sprawdza się na przykład w remarketingu i potrafi zaważyć na decyzji zakupowej. 

Pinterest Ads

Dla niektórych to nadal dosyć nieoczywisty kanał promocji, ale potrafi być niezwykle skuteczny. Zwłaszcza jeżeli mówimy o sektorze e-commerce.

Miesięcznie na Pintereście inspiracji i pomysłów (również tych zakupowych) poszukuje ponad 460 milionów użytkowników na całym świecie. Warto przy tym podkreślić, że Polska jest pod tym względem jednym z czołowych krajów Unii Europejskiej i może poszczycić się ponad 5 milionami aktywnych użytkowników.

Co interesujące dla reklamodawców, aż 57% społeczności Pinteresta twierdzi, że kupiło coś przez tę aplikację, a aż 88% szuka tam inspiracji zakupowych. Do tego funkcjonalność portalu, polegająca na publikowaniu reklam wśród chwytliwych i pomysłowych grafik, daje szanse na świetne wyniki sprzedażowe dla e-commerce.

Możemy się tu zresztą pochwalić, że prowadząc działania jeszcze pod szyldem naszej agencji marketingowej digitalk, mieliśmy duży udział w popularyzacji tego systemu i jego skuteczności wśród klientów e-commerce. Dowiedliśmy na przykład, że na Pintereście można nie tylko znaleźć nowych odbiorców, ale jednocześnie osiągnąć ROAS 58 w 4 miesiące. Jak? Przeczytaj o tym w naszym case study!

Działania organiczne – onsite

Jasne – odpowiednio skonfigurowane płatne działania są skuteczne i wręcz niezbędne, bowiem ułatwiają precyzyjne dotarcie do klienta w stosunkowo krótkim czasie. Zawsze jednak warto wzmocnić je promocją organiczną. To ona pokazuje użytkownikom, że jesteś aktywny w internecie i działasz na bieżąco, by odpowiedzieć na ich potrzeby i dostarczyć im to, czego szukają.

Promocję organiczną można realizować na kilku polach.

UX – czym jest i dlaczego jest równie ważny co kampania reklamowa?

Klient nie dokonuje zakupu w reklamie (jak dobra by ona nie była), ale… na stronie. 

Wydaje się to oczywiste, lecz wielu właścicieli firm e-commerce nadal koncentruje się jedynie na promocji (która, rzecz jasna, jest niezbędna, by dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów), zaniedbując przy tym doświadczenia zakupowe klienta.

A przecież jego pozytywne odczucia zakupowe są szalenie istotne. To właśnie dzięki nim szanse na dokonanie konwersji zdecydowanie się zwiększają. Dlatego też UX (a więc User Experience – Doświadczenia Użytkownika) jest tak naprawdę równie ważny, co kampania reklamowa.

Jak o niego zadbać?

Warto przede wszystkim zapewnić klientowi komfort podczas korzystania ze sklepu internetowego. Nawet jeżeli będziemy prowadzili najlepsze i najskuteczniejsze kampanie na świecie, ale strona sklepu będzie nieintuicyjna, toporna i trudna w użytkowaniu, to nie osiągniemy pożądanych wyników sprzedażowych.

Pierwszy i podstawowy krok to zatem zadbanie o przejrzystość strony. Klient musi wiedzieć, gdzie znajdzie produkty, których szuka, jakie są ich konkretne cechy i parametry oraz mieć możliwość płynnego przechodzenia między ofertami.

Niezwykle ważne jest również, by w razie potrzeby zapewnić użytkownikowi ewentualną pomoc w rozwiązaniu problemów. Sekcja najczęściej zadawanych pytań czy bieżąca obsługa klienta to must have, aby wyjść naprzeciw potrzebom odbiorcy.

Warto też zadbać o pozytywne doświadczenia klienta podczas całej “podróży” przez ścieżkę zakupową. A do tego możemy wykorzystać szerokie możliwości automatyzacji marketingu. Pozwala nam ona chociażby na wysyłanie spersonalizowanych ofert czy zaprogramowanie komunikacji przed i posprzedażowej, by klient czuł się odpowiednio zaopiekowany i budował swoje zaufanie do marki.

Więcej o marketing automation w e-commerce i nie tylko przeczytasz we wpisie na naszym blogu, w którym dowiesz się, jak możesz wykorzystać szerokie możliwości automatyzacji w swojej firmie.

SEO i pozycjonowanie

Potencjalni klienci zwrócą uwagę na Twój sklep, jeśli zauważą go w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie warto zadbać o odpowiednie pozycjonowanie.

Pozwoli Ci to samemu dotrzeć do oczu potencjalnych klientów, którzy wyszukują słowa kluczowe związane z Twoją ofertą czy firmą.

Aby skutecznie prowadzić działania SEO, w pierwszej kolejności musisz upewnić się, czy metadane na Twojej stronie, takie jak tytuł, opis czy tagi,  są dobrze uzupełnione. To niezbędny fundament do tego, by pozycjonowała się ona jak należy.

Do tego pamiętaj – content is king. Zadbaj więc o opisy produktowe – ich unikalność przejrzystość i nacisk na funkcjonalność. Uwaga – nie kopiuj przy tym choćby nawet fragmentów opisów z innych stron. Taka duplikacja może mieć opłakane skutki w pozycjonowaniu i często jest łamaniem praw autorskich, co można łatwo sprawdzić poprzez narzędzia do wykrywania zduplikowanych treści.

Jeżeli chodzi o same treści na stronie, to trzeba również uważać, by nie wpaść w pułapkę typowych tekstów pisanych właśnie pod SEO. Łatwo tu bowiem przesadzić i sprawić w ten sposób, że na przykład artykuły blogowe staną się miałkie, pozbawione merytoryki i konkretnej treści, której poszukują potencjalni klienci. A zamiast tego pełno będzie banałów i pustych stwierdzeń, które zostały użyte typowo pod algorytm wyszukiwarki. 

To zawsze widać. I nie jest to dobra droga do pozyskania nowych odbiorców. Dostosuj więc tekst nie tylko do algorytmu wyszukiwarki, ale również – a nawet przede wszystkim – do klientów. A dla nich to jakość jest najważniejsza.

Warto też pamiętać o aktualizowaniu treści na Twojej stronie internetowej. To często pomijana, a bardzo istotna kwestia. Jeżeli na stronie sklepu znajdują się nieaktualne informacje, nie wpływa to dobrze na jego wiarygodność i zaufanie klientów. Zadbaj więc o to, by użytkownicy zawsze mogli znaleźć tam przydatne informacje, które są zgodne z rzeczywistością. To sprawi, że chętniej będą do Ciebie wracali.

Media społecznościowe

Wspominaliśmy już o social mediach jako miejscu promocji płatnej, ale są one również fantastycznym polem do działań organicznych. W końcu w mediach społecznościowych znajdziesz najprawdopodobniej wszystkich swoich klientów.

Aktywna działalność content marketingowa na takich platformach jak Facebook, Instagram czy Pinterest zdecydowanie wpłynie na zwiększanie świadomości marki wśród odbiorców, ale również na kreowanie jej pozytywnego wizerunku. Zwłaszcza jeśli mowa o sklepie internetowym.

W końcu dla marki sklepu liczy się nie tylko baza klientów, ale również budowanie całej społeczności wokół firmy. A gdzie zrobimy to lepiej, niż w social mediach?

Warto więc działać w nich w sposób regularny, ale również prokonsumencki. Staraj się tworzyć miejsce, w którym Twoi odbiorcy zawsze znajdą to, czego szukają. Odpowiadaj na ich pytania, dawaj pole do merytorycznej dyskusji i angażuj ich swoimi treściami. Zadbaj o to, by realnie odpowiadać na ich potrzeby i dostosowywać do nich ofertę i content, by poczuli, że są w przyjaznym  miejscu.

E-mail marketing

Powtarzamy to często i będziemy to robić nieustannie – głosy o tym, że e-mail marketing to już przeszłość, można włożyć między bajki.

Spersonalizowana komunikacja połączona z umiejętnym językiem korzyści i prezentowaniem przewag konkurencyjnych może dać fantastyczny efekt sprzedażowy. I pokazują to statystyki.

Według badań OptinMonster, aż 99% użytkowników codziennie przynajmniej raz wchodzi na swoją skrzynkę mailową, a otwieralność personalizowanych maili jest aż o 82% wyższa, niż standardowych. 

Zdecydowanie warto więc wdrożyć ten kanał do strategii promocyjnej. W końcu e-mail marketing szczególnie dobrze sprawdzi się właśnie w e-commerce.

Możesz dzięki niemu dostosować spersonalizowaną ofertę dla danych grup użytkowników, którzy są zainteresowani konkretnymi grupami produktów. E-maili użyjesz również przy remarketingu – to znakomite miejsce, by przypomnieć na przykład o pozostawionym koszyku albo zaproponować kolejne produkty stałemu klientowi. To tam również możemy informować o rabatach i wyprzedażach.

Taka bezpośrednia promocja może okazać się szalenie skuteczna i znaleźć odzwierciedlenie w Twoich wynikach sprzedażowych.

Programy lojalnościowe i promocje

Świetną i zawsze skuteczną formą promowania sklepu są również wszelkiego rodzaju akcje, które mają na celu nie tylko pozyskanie, ale i lojalizację klienta.

W tej roli fantastycznie sprawdzają się programy lojalnościowe czy limitowane czasowo promocje.

To bardzo dobry sposób na to, by aktywizować obecnych klientów, zadbać o ich relację z marką, a także przyciągnąć nowych, którzy korzystając z akcji i benefitów, będą wracali po kolejne zakupy. 

Dzięki temu nie tylko znajdziesz przepis na wyższą sprzedaż, ale również na zbudowanie szerszej bazy klientów oraz nowych odbiorców, którzy będą zachęceni atrakcyjnymi ofertami. A to przełoży się na zwiększenie CLV – customer lifetime value, a zatem wartości cyklu życia klienta. Powtarzalne i większe zakupy oznaczają wzrost tego wskaźnika, a to przynosi same dobre wiadomości, jeśli chodzi o wyniki finansowe sklepu. W końcu, jak mówi zasada Pareto, za 80% przychodów odpowiada 20% najbardziej lojalnych klientów.

Wniosek jest prosty – programy lojalnościowe to nie tylko korzyść dla klienta, ale również dla samego sklepu internetowego.

Analityka

Moglibyśmy rozwodzić się nad wszelkimi rodzajami promocji sklepu internetowego, ale żadna z nich nie przyniosłaby efektów bez wsparcia analityki.

Nie bez powodu to właśnie o danych mówi się, że są dziś najcenniejszym zasobem w każdym biznesie. To dzięki nim możemy podejmować racjonalne decyzje, porównywać nasze działania w konkretnych okresach, a także – przede wszystkim – lepiej poznać naszych potencjalnych klientów.

Analityka internetowa umożliwia nam bowiem obserwowanie ich całych ścieżek zakupowych – od pierwszego kontaktu z marką aż do dokonania konwersji. To pozwala nam monitorować ich zachowania, rozpoznawać potrzeby oraz oczekiwania, a następnie odpowiadać na nie stosownymi działaniami i proponować im nasze produkty jako rozwiązania ich problemów.

Dane pokażą nam również, w czym tkwią największe problemy sklepu. Możemy się dowiedzieć, na jakim etapie i z jakiego powodu klienci najczęściej rezygnują z zakupu. Taka analiza pomoże wyeliminować słabe punkty, a dalej – zwiększyć sprzedaż. 

I odwrotnie – analizując zachowania klientów dowiemy się także, które działania najczęściej ich przyciągają i jakie są największe atuty sklepu. To sprawi, że będziemy mogli je jeszcze mocniej wyeksponować.

Nie ma więc sukcesu sklepu bez skutecznej analityki i jest to rzecz, o którą zdecydowanie trzeba zadbać. Tym bardziej że do dyspozycji mamy całą paletę narzędzi, które umożliwiają nam zbieranie niezwykle dokładnych danych, a za ich pomocą – zwiększenie konwersji.

O tym, które z nich wybrać do Twojego sklepu internetowego przeczytasz w naszym artykule o 7 narzędziach do analityki internetowej.

Podsumowanie

Znasz już zarówno płatne, jak i organiczne sposoby promocji sklepu internetowego oraz wiesz, dlaczego jest to takie istotne. Mamy nadzieję, że skutecznie wdrożysz je w życie i przyniosą one świetne rezultaty sprzedażowe w Twoim e-commerce.

Jeśli masz jednak jakieś pytania albo potrzebujesz porady w związku ze strategią promocyjną, marketingową czy sprzedażową w Twoim sklepie internetowym – napisz do nas!

Chętnie porozmawiamy i doradzimy Ci, w jaki sposób najskuteczniej rozwiniesz swój biznes.