Bez dobrej strategii nie ma skutecznego marketingu. Za sukcesem jakichkolwiek działań promocyjnych zawsze stoi odpowiedni plan.

Bez niego ani rusz! Dlatego dziś dowiesz się o tym, od czego zacząć i jak stworzyć przemyślaną strategię dla sklepu internetowego.

Czym jest strategia marketingowa – definicja

Najprościej rzecz ujmując, strategia marketingowa to plan działań, które mają na celu promocję Twojego biznesu. Ma to oczywiście prowadzić do maksymalizacji jego przychodów oraz pozyskiwania nowych klientów. To właśnie wytycznymi zawartymi w opracowanej wcześniej strategii kierujesz się przy codziennej pracy nad rozwojem firmy i wszelkich aspektów z nim związanych.

Dlaczego strategia marketingowa dla sklepu internetowego jest tak ważna?

Odpowiedź jest prosta. Bo to na niej opierają się wszystkie działania, które składają się na promocję Twojego sklepu.

To właśnie dzięki dobrej strategii możemy skutecznie docierać do odbiorców, pozyskiwać nowych klientów czy odpowiednio eksponować produkty, a w końcu dowozić wyniki sprzedażowe, aby finalnie zwiększyć rentowność biznesu. Wszystkie te elementy byłyby niemożliwe bez opracowania oraz poukładania odpowiedniego planu działań. A ten plan to właśnie strategia marketingowa e-commerce.

Cel marketingowy a strategia – co je różni, a co łączy?

Podstawową kwestią, jaką należy sobie wyjaśnić, jest to, że cele marketingowe są po prostu składową dobrej strategii. 

Strategia uwzględnia bowiem ogół działań, które są podejmowane na podstawie konkretnych celów. Oczywiście, strategia sama w sobie również posiada cele. Wśród nich z reguły wyznaczony jest jeden główny, jakim najczęściej jest utrzymywanie wspomnianej rentowności sklepu na jak najwyższym poziomie. O pozostałych celach można zaś powiedzieć, że są pewnymi wytycznymi, które powinny być realizowane, aby była mowa o odpowiednim wypełnianiu strategicznych założeń.

Cele marketingowe sklepu internetowego – jak je wyznaczyć?

Aby wyznaczyć odpowiednie cele dla swojego sklepu internetowego, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Na pewno należą do nich sytuacja finansowa sklepu, specyfika danego biznesu oraz klientów czy też warunki, panujące na rynku.

Trzeba również zadać sobie pytanie: na jakich efektach działań zależy mi najbardziej. Czy będzie to bezpośrednie zwiększenie sprzedaży? Budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów? A może zapisy na newsletter?

To między innymi od takich składowych zależy wyznaczanie celu dla sklepu online. Należy przy tym bezwzględnie pamiętać, żeby cele, które ustalimy, były nie tylko realne do wykonania, ale również skonkretyzowane. Czyli jeżeli dążysz na przykład do rozbudowania bazy mailingowej, nie wytyczaj sobie celu „Zwiększenie liczby leadów”, a zamiast tego określ ich konkretną liczbę. Tylko w taki sposób będziesz mógł/mogła oceniać postępy oraz finalne efekty Twoich działań. A to wszystko jest kluczowe pod względem optymalizacji strategii i szans jej powodzenia.

Jak zbudować skuteczną strategię marketingową dla sklepu internetowego

Skuteczna strategia marketingowa w e-commerce opiera się oczywiście na dobrym, całościowym planie. Ale żeby do niego przystąpić, najpierw trzeba ustalić sobie podstawowe kwestie dotyczące założeń sklepu oraz wdrażanych działań. Co więc musisz zrobić na tym etapie?

Znajdź idealną grupę odbiorców

Punktem wyjścia do jakichkolwiek działań w marketingu jest zdanie sobie sprawy z tego, do kogo właściwie chcemy je kierować. Pierwszym strategicznym krokiem jest zatem określenie grupy docelowej.

Bardzo przydatne w tym celu jest stworzenie persony – profilu Twojego idealnego klienta, do którego chcesz dotrzeć. Aby była ona pełna i miarodajna, musisz przeprowadzić gruntowną analizę swojego odbiorcy i odpowiedzieć sobie na szereg pytań go dotyczących. Takich, jak na przykład:

  • Jakiej płci jest klient?
  • W jakim jest wieku
  • Gdzie mieszka – na wsi, w małym mieście, a może metropolii?
  • Gdzie pracuje?
  • Ile zarabia?
  • Jakie są jego codzienne obowiązki?
  • Jakie ma w życiu priorytety?
  • Czym się interesuje i co lubi?
  • Co go denerwuje?
  • Jakie postawy zakupowe reprezentuje?
  • Jakie ma podejście do oferowanych przez Ciebie produktów lub usług?

Im konkretniejsze odpowiedzi, tym lepiej. Dzięki dokładnemu określeniu jego charakterystyki dowiesz się bowiem, kim tak naprawdę jest Twój klient. Odkryjesz jego potrzeby i wypracujesz sposób, w jaki do niego trafisz, by wyjść im naprzeciw.

Wyznacz kanały marketingowe

Mamy już określoną grupę docelową oraz jej charakterystykę. Czas teraz zacząć pojawiać się w tych kanałach, co jej przedstawiciele, a więc nasi potencjalni klienci. Miejsce realizacji działań to w końcu jeden z fundamentów odpowiedniej strategii marketingowej. 

Social media dają nam obecnie wiele kanałów, w których możemy się promować i co za tym idzie zdobywać nowych klientów. Warto wykorzystywać potencjał, jaki drzemie w poszczególnych miejscach i nie ograniczać swojego planu tylko do jednej platformy.

Widoczność na różnorodnych portalach to podstawa do tego, aby budować świadomość i „zapamiętywalność” marki wśród ich użytkowników. Warto mieć z tyłu głowy, że na każdym z nich mogą przecież znajdować się nieodkryci jeszcze przez nas klienci. Wszak jeżeli nie pojawimy się tam ze swoimi działaniami, to zupełnie oddamy pole konkurencji. A tego przecież nie chcemy.

W tym miejscu dobrze wspomnieć, że przy wyznaczaniu kanałów i planowaniu związanych z nimi aktywności, obowiązkiem jest również analiza konkurencji i jej działań. Obserwacja poczynań rywali na różnych kanałach może zainspirować i otworzyć nam oczy na wiele spraw, których być może wcześniej nie zauważaliśmy, a także wskazać aspekty, które powinniśmy jeszcze poprawić, by zwiększyć skuteczność naszych działań.

Zastanów się nad budżetem reklamowym

Odwieczne pytanie, które zadaje sobie każdy, kto podejmuje działania marketingowe – jaki budżet na nie ustalić?

Odpowiedź zawsze brzmi tak samo i nigdy nie jest satysfakcjonująca. Otóż: to zależy.

Koszty reklamy będą bowiem zależały od kilku rzeczy. Chociażby od systemu reklamowego, który wybierzemy na płatną promocję, specyfiki naszego biznesu, liczebności grupy docelowej i wreszcie od wyznaczonych celów, jakie za pomocą danej kampanii chcemy osiągnąć.

Dopiero po przeanalizowaniu takich kwestii możliwe jest określenie optymalnego budżetu na działania marketingowe. 

Strategia marketingowa sklepu internetowego – przykłady

Jakie są elementy strategii marketingowej sklepu internetowego? Sprawdź!

Content marketing

Niezależnie od rodzaju biznesu, treści zawsze są najważniejsze.

Absolutną podstawą działań content marketingowych w e-commerce jest oczywiście sama strona internetowa sklepu. Obowiązkiem jest więc zadbanie o jej funkcjonalność, przejrzystość oraz kompletność. Kluczowe jest, aby asortyment był odpowiedni wyeksponowany, tak, by użytkownik, wchodząc na stronę, mógł łatwo znaleźć to, czego potrzebuje oraz czuł się zachęcony do tego, by przeglądać kolejne oferty.

Content marketing powinno się jednak oczywiście realizować również we wspomnianych wcześniej mediach społecznościowych. Mamy tu ogromną przestrzeń do docierania do nowych odbiorców i zatrzymywania na swoich profilach obecnych klientów. Co ważne, w social mediach możemy nie tylko bezpośrednio zachęcać do zakupu naszych produktów lub usług. Bardzo istotna jest też bowiem funkcja edukacyjna w ich temacie, jaką powinniśmy realizować. Dzięki temu klienci będą bardziej świadomi tego, co kupują, a to zwiększy ich zaufanie do marki. 

Cennym elementem strategii content marketingowe jest również aktywna komunikacja z obserwującymi na profilach w social mediach. I stosowanie w jej celu różnych rodzajów contentu – nie tylko samego tekstu, ale również interesujących i angażujących form audiowizualnych. Regularność i różnorodność komunikacji da odbiorcom sygnał, że dla sklepu liczy się nie tylko sprzedaż, ale także sami klienci i marka pamięta o nich w codziennych działaniach w mediach.

Google Ads

Ten element strategii pozwala nam reklamować się w największej wyszukiwarce w internecie. System Google Ads polega na tym, że wyświetlamy nasze reklamy osobom, które wyszukują konkretnych rzeczy. Zwiększa to oczywiście szansę na wzrost rozpoznawalności i konwersję.

Dzięki promocji w Google Twój e-sklep będzie mógł zająć zaszczytne miejsce na samym szczycie wyników wyszukiwania. Aby tak się jednak stało, najpierw trzeba odpowiednio ustawić i zoptymalizować kampanię. Jak możesz się domyślić, nie jest to najłatwiejszym zadaniem. Da się tego jednak nauczyć, a w razie czego o konsultacje zawsze można zgłosić się do specjalistów Suasio.

Facebook & Instagram Ads 

Meta Ads to system, w którym drzemią ogromne możliwości. Do jego atutów należy chociażby precyzyjne targetowanie, oparte nie tylko na danych demograficznych, ale również zainteresowaniach czy innych szczegółowych wskaźnikach. 

Możemy tam także tworzyć grupy podobnych odbiorców, co pozwoli nam dobierać do osób zbliżonych charakterystyką do naszych klientów, podnosząc tym samym szanse na skuteczność naszych działań. 

Cenne są również zróżnicowane formy oraz umiejscowienia reklamy, dzięki którym promocja dodatkowo zyskuje na atrakcyjności. Szczególnie interesujące z perspektywy właścicieli sklepów internetowych są reklamy karuzelowe, dostępne w tym systemie. To bardzo angażująca forma ekspozycji produktów, która potrafi być szalenie skuteczna i przynosić fantastyczne wyniki sprzedażowe. Świetnie sprawdza się na przykład w remarketingu i potrafi zaważyć na decyzji zakupowej. 

LinkedIn Ads

Ten system reklamowy jest droższy niż poprzedni i na co dzień raczej dosyć rzadko używany przez marketerów. Piszemy Ci o nim jednak dlatego, że oferuje on niezwykle precyzyjne targetowanie – możesz dotrzeć ze swoim przekazem nawet do konkretnych osób, wybierając je ręcznie. Wiąże się to oczywiście ze sporymi możliwościami pod kątem pozyskiwania leadów.

Trzeba jednak pamiętać o specyfice tego portalu, na którym znajdziemy głównie przedstawicieli branży biznesu. Jeśli więc sprzedajesz produkty dla takiej właśnie grupy docelowej, to koniecznie pomyśl o promowaniu się a LinkedIn Ads i włączeniu tego systemu do swojego planu.

Pinterest Ads

To stosunkowo nowy format reklamowy, dla wielu nadal do końca nieodkryty. Potrafi jednak być szalenie skuteczny, zwłaszcza w przypadku branży e-commerce.  

Pinterest to portal, który przez swoją głównie audiowizualną funkcjonalność jest dla użytkowników źródłem inspiracji. Kulinarnych, kulturowych, ale również zakupowych. Treści w serwisie pojawiają się w formie pinów, a więc obrazków lub filmików, do których można podpinać linki. Idealne warunki do odpalenia skutecznej reklamy sklepu internetowego, nieprawdaż?

Co ważne, na Pintereście treści „żyją” dłużej, niż w innych portalach social media, dzięki czemu wzrasta szansa na skuteczne trafienie do odbiorców. A jak już o odbiorcach na Pintereście mowa – aż 60% jego użytkowników właśnie tam znajduje pomysły na zakupy. 

Sam(a) widzisz więc już, że warto włączyć Pinteresta do strategii marketingowej Twojego sklepu internetowego.

SEO

Zdarza się, że w zawirowaniu reklam produktów marketing sklepu internetowego pomija działania SEO. A to kardynalny błąd. Widoczność w największych internetowych wyszukiwarkach jest niezwykle istotną częścią strategii w każdym sektorze biznesowym.

Aby tę widoczność poprzez działania SEO zyskać, trzeba zacząć od wyselekcjonowania odpowiednich słów kluczowych dla danych treści. Kolejny krok to optymalizacja tekstów w dostosowaniu do algorytmu wyszukiwarki. Możesz w tym celu skorzystać z takich narzędzi, jak na przykład Contadu czy Surferseo.

Trzeba przy tym wszystkim pamiętać, że działania związane z SEO są organiczne. A to oznacza, że ich efekty nie pojawią się od razu. Warto jednak się do tego przyłożyć, bo im szybciej klient zauważy sklep w wynikach wyszukiwania, tym większa jest szansa, że skorzysta z jego usług.

Video marketing

Wideo to niezwykle angażujący format, który często odgrywa istotną rolę w procesie zakupowym klientów. Jak podaje Wizowl, aż 96% marketerów twierdzi, że wideo jest istotną częścią ich strategii i ma wpływ na sprzedaż. Warto zacząć więc zastosować to również u siebie przy promocji sklepu.

W przypadku rynku e-commerce atutem wideo marketingu jest z pewnością możliwość wyeksponowania produktów ze sklepu w niestandardowy sposób. Można dzięki temu zaprezentować go w „działaniu”.

Influencer marketing

Influencerzy często królują w mediach społecznościowych, a na swoich profilach zrzeszają masę fanów. Wielu z nich może być Twoimi potencjalnymi klientami, a ich idole często mają ogromną moc pod względem powodowania decyzji zakupowych. Warto więc zainteresować się takimi profilami i pomyśleć o nich w kontekście promocyjnym.

To bardzo skuteczna technika na zwiększenie zasięgów oraz budowę świadomości marki wśród nowych grup odbiorców. Reklamowanie Twoich produktów przez znanego influencera jest często świetnym krokiem do rozszerzenia targetu.

Email marketing

Zawsze będziemy to podkreślać  – pogłoski o archaiczności e-mail marketingu trzeba włożyć między bajki. On nadal świetnie działa i potrafi dostarczać wiele wartościowych leadów.

To zresztą popularna strategia właśnie w branży e-commerce. Właściciele często budują bazę mailingową na przykład poprzez lead magnet w postaci rabatu na zakupy sklepie w zamian za zapis do newslettera. 

Dlaczego warto to robić?

Poprzez e-mail marketing zyskujesz ogromny atut komunikacyjny, jakim jest personalizacja wiadomości. Przekazywane w ten sposób informacje mają zdecydowanie większą szansę na spełnienie swoich celów. W mailu możesz także wyeksponować produkty lub usługi swojego sklepu, a przez to wzbudzić u od odbiorcy chęć ich posiadania. Jego decyzje zakupowe często decydują się w przypływie impulsu, więc wiadomość mailowa będzie świetnym miejscem do promocji swojego asortymentu.

Podsumowanie

Dobra strategia marketingowa jest niezbędna, by skutecznie wypromować sklep internetowy. Musi być przemyślana, oparta na konkretnych celach i gruntownej analizie danych, by przynosiła pożądane efekty. 

Po przeczytaniu tego tekstu wiesz już, jak stworzyć taką strategię i czego potrzebujesz, by spełniała ona powyższe kryteria i przyczyniła się do rozwoju sklepu. Czas tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Powodzenia!